نقش و جایگاه مدیر ارتباطات داخلی در کسب و کارها
مقاله نوزدهمی که برای مدرسه کار و کسب عصر ایران نوشته ام «نقش و جایگاه مدیر ارتباطات داخلی در کسب و کارها» است.
مقاله 28 اردیبهشت 1404 منتشر شده و لینک دسترسی به آن، اینجاست:
لینک مقاله نوزدهم : نقش و جایگاه مدیر ارتباطات داخلی در کسب و کارها
مقدمه:
یک مؤلفه کلیدی در کسب و کارهای پر رونق، ارتباط قوی بین تمام سطوح کارکنان است.
هنگامی که یک تیم اهداف و ماموریت خود را روشن کند و به طور منظم از تغییرات شرکت مطلع شود، سریعتر و با موانع کمتری به اهداف خود می رسد.
به همین دلیل است که داشتن مدیر ارتباطات داخلی مناسب برای کسب و کارهای بزرگ و در حال رشد ضروری است.
1- مدیر ارتباطات داخلی کیست؟
مدیر ارتباطات، راهبر و سرپرست تیمهای داخل سازمان در جریان برقراری ارتباط موثر و درست است و بر اساس همین برنامه ریزی و نظارت بر ارتباطات درونی تیمها می تواند باعث ارتقای سطح عملکرد کسب و کار شود.
2- چرا نقش مدیر ارتباطات مهم است؟
کسب و کارها در مسیر رشد خود ممکن است با تجربه شکست در ارتباطات و ایجاد شکاف در اشتراک گذاری اطلاعات همراه مواجه شوند.
برای همین است که حضور یک مدیر ارتباطات داخلی برای کسب وکارهای بزرگ و به ویژه در بازارهای رقابتی بسیار ارزشمند است که بتواند مانع از شکاف ارتباطی بین ارکان کسب و کار بشود.
3- مدیر ارتباطات داخلی چه می کند؟
یک مدیر ارتباطات داخلی با فراهم ساختن زمینه اشتراک، انتشار و باز نشر اطلاعات و تجربیات درون کسب وکار، مانع از دست رفتن این اطلاعات می شود.
باعث ایجاد اطمینان از این مهم می شود که جریان مداوم اطلاعات در همه جای کسب وکار به خوبی انتشار می یابد تا بتواند تیم ها را متحد کرده و منجر به اتحاد و انسجام بیشتر در سراسر کسب و کار شود.
4- جایگاه و نقش مدیر ارتباطات درونی
آنچه در این بخش می آید، هم تبیین گر نقش و جایگاه مدیر ارتباطات داخلی است، هم راهنمایی است برای انتخاب شخصی مناسب این جایگاه.
4-1- همکاری نزدیک با رهبران ارشد.
مدیر ارتباطات درونی، با رهبران سطوح بالا از جمله مدیران میانی و ارشد برای ارائه گزارش ارتباطات داخلی ارتباط در ارتباط است.
4-2- توسعه و ارائه راهبردهای ارتباطات داخلی مؤثر.
او تلاش می کند نشان دهنده این واقعیت باشد که به خوبی به مشاهده ارتباطات داخلی تیم ها می پردازد و ارائه دهنده راه حل های کلیدی لازم است.
4-3- همکاری مستقیم و از نزدیک با تمام تیمها.
مدیر ارتباطات داخلی مشوق مشارکت کارکنان در قالب تیم های کاری جهت افزایش اشتراک گذاری اطلاعات درون کسب و کار است.
4-4- ارزیابی فعالیت تیم ها.
او با هدف اطلاع از میزان موفقیت در توسعه ارتباطات آتی، تیم های کاری درونی را ارزیابی می نماید.
4-5- ارائه مشاوره به همکاران در سراسر سازمان.
پس از انجام ارزیابی، مدیر ارتباطات داخلی برای بهبود ارتباطات داخلی در خصوص برنامه ریزی، شناخت و تحلیل مخاطبان، استفاده از کانال ها و ابزارها و نیز نحوه پیام رسانی و بازخورد گیری صحیح به همکاران مشاوره می دهد.
4-6- کمک به تهیه و مدیریت بودجه برای تیم ارتباطات داخلی.
فراهم ساختن سازوکارها و آموزش نحوه درست شکل دهی و برقراری ارتباط، مانند هر فعالیت دیگری نیازمند تامین و تخصیص بودجه است. مدیر ارتباطات داخلی در این خصوص ایفای نقش می کند.
4-7- برنامه ریزی برای یکپارچگی فعالیت های بین تیمها.
یک آسیب بالقوه در برقراری ارتباط این است که تیم ها غیر همسو و غیر یکپارچه فعالیت کنند. فعالیت زیادی هم داشته باشند، موفیت حاصل نخواهد شد.
نظم دهی و همسوسازی فعالیت تیم ها با برنامه ریزی و سپس نظارت مدیر ارتباطات داخلی حاصل خواهد شد.
4-8- ارتقاء تیم ها و حمایت از تمام ارکان کسب و کار.
در مجموع سازمان دهی، بسترسازی، فراهم نمودن ابزارها و کانال ها و بودجه و بقیه امور مدیریتی که به رشد منسجم تیم ها و نهایتا تمام کسب و کار منجر می شود بر عهده کسی نیست جز مدیر ارتباطات داخلی.
5- صلاحیت های لازم برای مدیر ارتباطات داخلی
برای افزایش شانس خود جهت یافتن یک مدیر ارتباطات داخلی واجد شرایط، باید استانداردهای صلاحیت را برای این نقش تعیین کنید.
فهرست اولیه و مختصر صلاحیت ها و مجموعه مهارت هایی که باید در شرح شغل مدیر ارتباطات داخلی بگنجانید، عبارت است از:
5-1- تجربه:
بهتر است مدیر ارتباطات درونی دست کم 3 تا 5 سال تجربه حضور در فضاهای ارتباطی کسب و کار داشته باشد.
انواع کانال های ارتباطی کسب و کار از جمله شبکه های داخلی و کانال ها و رسانه های اجتماعی داخلی را مدیریت کرده باشد.
5-2- تحصیلات:
برخورداری از مدرک تحصیلی مرتبط مثلا، کارشناسی یا کارشناسی ارشد ارتباطات، روابط عمومی یا رشته مرتبط دیگر، یکی دیگر از ویژگی ها و صلاحیت های لازم است.
5-3- سابقه تولید و نشر محتوا:
باید در استفاده از امکانات و داشته های کسب و کار، برای تولید محتوای مناسب برای اعضای تیم ها مسلط باشد.
درک عمیقی از پیام، پیام رسانی، موقعیت یابی و نیازهای ذینفعان داشته باشد. این مورد تا حدی شبیه مدیر تیم محتوا است.
5-4- انعطاف در پذیرش فناوری:
مدیر ارتباطات درونی باید در یادگیری برنامه های جدید و استفاده از فناوری جدید برای تقویت ارتباطات در سطح شرکت انعطاف پذیری داشته و در واقع پیشتاز تیم ها باشد.
5-5- خلاقیت:
مدیر ارتباطات مرتبا در معرض اخبار و وقایع درونی و بیرونی کسب و کار است.
پس باید بتواند در زمان مناسب خودش را با تغییرات تطبیق دهد. سریع اقدام کند و بتواند ضرب الاجل ها را شناسایی و در کارش مراعات کند.
5-6- مهارت های بین فردی:
مدیر لایق ارتباطات درونی، باید دارای مهارت های بین فردی استثنایی و توانایی ایجاد روابط کاری قوی باشد که زمینه ساز پیشرفت همسو و توامان تیم های مختلف باشد.
نهایتا:
مدیر ارتباطات درونی ایفاگر نقشی چند سویه در برقراری ارتباط با سطوح مختلف سازمان است. هم باید ضوابط و استانداردها را بشناسد و ابلاغ کند، هم بتواند گزارش عملکرد تیم های کاری را به اطلاع ارکان تصمیم گیرنده برساند.
طبیعی است که ایفاگر چنین نقش مهمی باید توانایی ها و مهارتهای خاصی داشته باشد که در این نوشتار به تعدادی از آنها اشاره شده است.
شما که حتما به ارتقاء منابع انسانی در کسب و کار خود اهمیت می دهید،
برای تعیین وقت مشاوره با «گروه مشاوره، آموزش و تحقیقات بازار خوشه چین» تماس بگیرید.
دیدگاهتان را بنویسید