معرفی کتاب: راهنمای استراتژیست ها
1- آشنایی با استراتژی
علاقه شخصی من به «استراتژی» تقریباً از مقطع کارشناسی ارشد جدی تر از قبل شد. پیش از آن استراتژی بیشتر برایم یک اصطلاح شیک و خوش آهنگ بود که خیلی دوست داشتم بیشتر درباره اش بدانم و اگر بتوانم یادش بگیرم.
در مقطع تصمیم گیری برای شرکت در کنکور کارشناسی ارشد، طی فرآیندی و بر حسب آشنایی با استادی عزیز با رشته «مدیریت اجرایی» که این روزها «مدیریت کسب و کار» نامیده می شود آشنا شدم و در زمان انتخاب رشته – محل، دانشگاهی را انتخاب کردم که رشته مدیریت اجرایی گرایش استراتژی را داشت.
آن سال ها این رشته دو گرایش را در خودش داشت: مدیریت بازاریابی و مدیریت استراتژیک، که دومی انتخاب من بود.
هر چه جلوتر رفتم و هر چه بیشتر درباره استراتژی مطالعه کردم، علاقه مندتر شدم و لذت استراتژی خواندن و استراتژی فهمیدن برایم چندبرابر شد.
در همان سال ها در دوره های آموزشی غیر دانشگاهی هم شرکت می کردم و تقریبا هر جا ردی معتبر از آموزش استراتژی در قالب آموزش و سخنرانی و کتاب و مقاله دیده می شد، می رفتم برای آموختن بیشتر؛ مثلا آموزش غیرحضوری مدیریت استراتژی در گروه آریانا، مطالعه کتاب ها و …
این علاقه و پیگیری هنوز هم ادامه دارد. حتی با این که برای دکترا مدیریت بازاریابی را انتخاب کرده و به پایان رسانیده ام، همچنان با استراتژی مشغول هستم.
کارهایی هم جسته و گریخته در زمینه راه اندازی و استقرار استراتژی انجام می دهم که یکی از اولین هایش، سرپرستی تیم کاری تدوین سند استراتژی برای موسسه ای فرهنگی آموزشی با بیش از نود شعبه در سراسر ایران بود. مشارکت در تیم های تدوین استراتژی و آموزش و کارهای دیگری که طی این سالها لابه لای مشغله های دیگرم انجام داده ام.
هنوز هم استراتژی می خوانم و می آموزم و لذت می برم.
2- جلسه با ناشر
دوستی دارم بسیار باسواد و البته متواضع و با اخلاق به نام «رضا خوش دامن»، که تصویر، نام و رزومه خلاصه ای از این دوست را در فهرست تیم کاری خوشه چین می توانید ببینید.
ایشان از مشاوران ارشد و قدیمی سازمان مدیریت صنعتی است که چندین جلد تالیف و ترجمه، بیشتر در حوزه «سرپرستی کسب و کارها» در رزومه اش دارد و سالهاست به استقرار سیستم ها و استانداردسازی و آموزش و مشاوره اشتغال دارد.
روزی در مهرماه 1402 طی تماسی اطلاع دادند که ناشر آخرین کتابهای ایشان می خواهد جلسه ای با هم داشته باشیم.
من و ایشان و دوست دیگرمان آقای «صدر میرسلطانی» که از مترجمین خوب مدیریت هستند، رفتیم دفتر جناب «کشاورز» مدیر محترم و با سابقه «انتشارات گشتاسب».
موضوع جلسه، تبادل نظر جهت همکاری در ترجمه کتاب بود. یکی دو عنوان پیشنهاد داشتند که با توافق گروهی کتاب «راهنمای استراتژیست ها» را انتخاب کردیم.
این کتاب نوشته تیموتی گالپین است. استاد مدرسه کسب و کار آکسفورد که کتاب را هم انتشارات همان دانشگاه در سال 2023 منتشر کرده است.
کتاب ارزشمندی است که هم یک منبع آموزش دانشگاهی است و هم مرجعی تخصصی برای علاقه مندان و مشاوران و دیگر فعالان حوزه استراتژی.
از همان مهر 1402 تا آبان 1403 کار ترجمه و بازخوانی ها و همسان سازی و ویرایش کتاب به طول انجامید.
همین چند روز پیش، یعنی در آغازین روزهای آذر 1403 این کتاب با تلاش های پیگیرانه آقای کشاورز راهی بازار نشر شد.
کتاب، 3 فصل دارد، 12 بخش و 2 پیوست.
316 صفحه در قطع وزیری و جلد شومیز
قیمت 375 هزار تومان
3- فهرست کتاب:
مقدمه: استراتژی در نظر و عمل
فصل اول: فرموله کردن استراتژی
بخش 1- پیش بینی آینده
بخش 2- ساختن منابع ارزشمند
بخش 3- انتخاب استراتژی های پر تاثیر
فصل دوم: اجرای استراتژی
بخش 4- بهترین استراتژی همان است که می توانید اجرا کنید
بخش 5- مدیریت تحول استراتژیک
بخش 6- حتی اگر چیزی برای گفتن نیست، ارتباط برقرار کنید
بخش 7- بهترین بازیکنان شما یک گروه جدید پیدا خواهند کرد. ابتدا آنها را حفظ و سپس دوباره درگیر کنید
بخش 8- استراتژی شما تلنگر نیاز دارد؛ همسویی فرهنگ سازمانی با استراتژی
فصل سوم: فراتر از استراتژی کسب و کار
بخش 9- استراتژی غیربازاری
بخش 10- چگونه شرکت های مادر ارزش استراتژیک ایجاد می کنند؟
بخش 11- در پی اتحاد، سرمایه گذاری مشترک، ادغام و تملک
بخش 12- فعالیت سهام داران و تجدید ساختار
پیوست A: پروژه بینش استراتژی آکسفورد
پیوست B: کتاب کار استراتژی
4- تهیه کتاب:
برای تهیه کتاب چند راه وجود دارد:
1- فروشگاه های کتاب مقابل دانشگاه تهران
2- فروشگاه های اینترنتی کتاب
3- تماس با انتشارات:
02166961259
09122726980
شما که حتما به استراتژی و تحول استراتژی در کسب و کار کوچک خود اهمیت می دهید،
برای تعیین وقت مشاوره با «گروه مشاوره، آموزش و تحقیقات بازار خوشه چین» تماس بگیرید.
دیدگاهتان را بنویسید