انواع تقاضا در بازار، ویژگیهای آنها و نقش بازاریابی
مقدمه:
تقاضا، تمایل خریدار است به تهیه کالا یا خدمتی جهت برآورده کردن خواسته یا نیاز خود از طریق پرداخت مبلغ مربوط به ارزش آن کالا یا خدمت.
اینجا به تعریف چند گونه از تقاضا می پردازیم که بازاریاب برای ایفای نقش موثر باید از آنها مطلع باشد و برایشان برنامه ریزی و اقدام کند.
آنچه اینجا می آوریم، خلاصه و تیتروار است و ان شاالله در فرصتی نزدیک با جزئیاتی بیشتر به تشریح آنها خواهیم پرداخت.
1- تقاضای منفی:
بی میلی قسمت بزرگی از بازار نسبت به یک کالا یا خدمت را گویند.
به عنوان مثال اکثریت مردم ایران از پیام رسان های داخلی پیش از اجبار ناشی از فیلترینگ و اجبار مدارس و دانشگاه ها، استفاده نمی کردند و نسبت به آن بی میل بودند.
Ø نقش بازاریابی:
تجزیه و تحلیل چرایی بی میلی بازار نسبت به کالاست، برنامه ریزی برای تصحیح قیمت و یا حتی تغییر در طراحی کالا ، تغییر باورها و عقاید بازار نسب به کالا و همچنین برنامه ریزی برای تبلیغات موثر.
2– تقاضای صفر:
وقتی مصرف کننده یا از وجود کالایی اطلاع ندارد یا علاقه ای به آن ندارد، تقاضا صفر است.
به عنوان مثال کشاورزان گاه نسبت به تکنولوژی جدید علاقه ندارند.
Ø نقش بازاریابی:
ایجاد نوعی پیوند بین مزایای کالا و علایق و نیازهای طبیعی شخص.
3- تقاضای پنهان:
مصرف کننده نیازی شدید دارد که با کالا وخدمات موجود تامین نمی شود.
به عنوان مثال برای خودرو در ایران با قیمت و کیفیت مناسب تقاضای پنهان وجود دارد .
Ø نقش بازاریابی:
برآورد اندازه بازار بالقوه و تولید کالا و خدمات موثری که تقاضای موجود را پاسخ گو باشد.
4- تقاضای رو به پایین:
پایین بودن تقاضا نسبت به یک کالا.
به عنوان مثال کاهش تعداد متقاضیان ورود به دانشگاه طی سالهای گذشته.
Ø نقش بازاریابی:
تجزیه و تحلیل دلایل کاهش تقاضا، تغییر جهت دادن تقاضای رو به پایین با استفاده از بازنگری مبدعانه در بازاریابی محصول.
5- تقاضای بی قاعده:
بسیاری از سازمان ها با تقاضایی روبه رو هستند که وابسته به فصل، روز یا ساعت است.
به عنوان مثال ساعت های مصرف برق در کشور و یا استفاده از حمل و نقل عمومی در این تقاضا تولید کننده در زمان اوج مصرف دچار کمبود منابع است و در زمان تقاضای کم ظرفیت تولید بلا استفاده می ماند.
Ø نقش بازاریابی:
دستیابی به روش های اصلاح الگوی تقاضا با استفاده ازقیمت گذاری انعطاف پذیر، تبلیغات پیشبردی و دیگر محرکها است. (بازاریابی انطباقی)
6- تقاضای کامل:
تولید کنندگان از گردش حجم عملیات خود رضایت کامل دارند.
Ø نقش بازاریابی:
حفظ سطح کنونی تقاضا در شرایط تغییر رجحان مصرف کننده و افزایش سطح رقابت.
7- تقاضای بیش از حد:
سازمان ها با سطحی از تقاضا رو به رو می شوند که بسیار بالاتر از سطحی است که خواهان آن باشند و یا بتوانند از عهده اداره آن برآیند.
Ø نقش بازاریابی:
دستیابی به شیوه های کاهش موقت یا دائمی تقاضا. (چند بازاریابی) ، کاستن تقاضای کل با استفاده از شیوه هایی مثل افزایش قیمت فروش، کاهش تبلیغات پیشبردی و تجدید نظر در ارائه خدمات همراه است.
8- تقاضای غیر سالم و مضر:
تمایل مصرف کنندگان به چیزی که برایشان زیان دارد.
Ø نقش بازاریابی:
ترساندن و هشدار دادن با ابزارهایی همچون پیام های ترس آور، افزایش قیمت فروش، عدم دسترسی به این اقلام .
در نوشتاری دیگر به تشریح جزئیات بیشتر خواهیم پرداخت.
شما که حتما به ارتقاء سازمان بازاریابی خود اهمیت می دهید،
برای آموزش عملی مهارتهای بازاریابی با «گروه مشاوره، آموزش و تحقیقات بازار خوشه چین» تماس بگیرید.
دیدگاهتان را بنویسید