جستجو برای:
  • صفحه نخست
  • مشاوره
  • آموزش
  • تحقیقات بازار
  • پروژه ها
  • مقالات
  • درباره ما
    • درباره خوشه چین
    • تیم خوشه چین
  • تماس با ما
 
  • 09108178992
  • info@khoushehcheen.ir
  • بلاگ
  • تماس با ما
  • درباره ما
    • درباره خوشه چین
خوشه چین
  • صفحه نخست
  • مشاوره
  • آموزش
  • تحقیقات بازار
  • پروژه ها
  • مقالات
  • درباره ما
    • درباره خوشه چین
    • تیم خوشه چین
  • تماس با ما
0

ورود و ثبت نام

وبلاگ

خوشه چینبلاگمقالاتمقالات آکادمیکتحقیقات بازاریابی چیست و به چه کار می آید؟

تحقیقات بازاریابی چیست و به چه کار می آید؟

15 خرداد 1401
ارسال شده توسط علیرضا داداشی
مقالات آکادمیک
133 بازدید
تحقیقات بازاریابی خوشه چین

1- مقدمه:

تحقیقات بازاریابی یکی از گیراترین و جذاب ترین جنبه های بازاریابی است.

یکی از اهداف اصلی بازاریابی، شناسایی و سپس برآورده ساختن نیازهای گروه های مختلف مشتریان است. این گروه های مختلف شامل: مصرف کنندگان، کارکنان، اعضای شبکه توزیع، شرکتهای تحقیقات بازار است.

بدین منظور مدیران بازاریابی نیازمند اطلاعاتی درباره گروه های مختلف مشتریان، رقبا، و سایر عوامل هستند.

در سالهای اخیر، اطلاعات به جا و بهنگام بازار ارزشمندتر از قبل شده است. سرعت ورود محصولات جدید به بازار، رقبای بین المللی و محلی، افزایش تقاضا و بالا رفتن نسبی آگاهی مشتریان، همگی منجر به اهمیت یافتن این نوع داده های بازار شده اند.

تحقیقات بازاریابی یکی از گیراترین و جذاب ترین جنبه های بازاریابی است. اطلاعات ارزشمندی برای شرکتها فراهم می آورد که همه فعالیتهای بازاریابی آنها را هدایت می کند …. تحقیقات بازاریابی انواع بنگاهها را در بر می گیرد و به تبع آن، فرصتهای شغلی گوناگونی فراهم می آورد.

 

2- تعریف:

تحقیقات بازاریابی عبارت است از شناسایی، گردآوری، تحلیل، انتشار و کاربرد سیستماتیک و علمی اطلاعاتی که برای بهبود تصمیم گیری های مرتبط با شناسایی و حل مسائل بازاریابی به کار می رود.

… تحقیقات بازاریابی سیتماتیک است یعنی می توان فرآیند آن را پیش بینی کرد. پروژه ی تحقیقات بازاریابی، برنامه ریزی و مستندسازی می شود. پایه ی علمی دارد و در آن داده ها گردآوری و تحلیل می شوند تا از آنها دستاوردی حاصل شود.

 

3- طبقه بندی:

سازمانها به دو دلیل در تحقیقات بازاریابی شرکت می کنند:

1- شناسایی مساله

2- حل مساله

 

3-1- تحقیقات شناسایی مساله:

  • تحقیقات تخمین پتانسیل بازار
  • تحقیقات سهم بازار
  • تحقیقات تصویر ذهنی
  • تحقیقات ویژگی های بازار
  • پیش بینی تقاضای بازار
  • روندهای آتی کسب و کار

 

3-2- تحقیقات حل مساله:

  • تحقیقات بخش بندی بازار
  • تحقیقات محصول
  • تحقیقات قیمت گذاری
  • تحقیقات تبلیغاتی
  • شبکه توزیع

 

4- فرآیند تحقیقات بازاریابی:

فرآیند کلی شامل شش گام است. این گامها کلی هستند و می توان آن ها را برای تحقیق در هر یک از زمینه های عملیاتی (بازاریابی، حسابداری، مالی و …) استفاده کرد. این گامها عبارتند از:

  • تعریف مساله پژوهش
  • تدوین رویکردی برای مساله پژوهش
  • تدوین طرح پژوهش
  • اجرای عملیات میدانی یا گردآوری داده ها
  • آماده سازی و تجزیه و تحلیل داده ها
  • آماده سازی و ارائه گزارش

 

نهایتاً، وظیفه ی تحقیقات بازاریابی، ارزیابی اطلاعاتی و در اختیار نهادن اطلاعات معتبر، پایا و تازه به مدیریت برای کمک به تصمیم گیری های بازاریابی است. 

 


این نوشته برگرفته از فصل اول کتاب تحقیقات بازاریابی نوشته پروفسور نارش مالهوترا است که توسط آقای دکتر کامبیز حیدرزاده و خانم دکتر بهار تیمورپور ترجمه و توسط انتشارات مهربان روانه ی بازار نشر شده است.


شما که حتما به تحقیقات با کیفیت و دقیق اهمیت می دهید، برای تعیین وقت و ثبت سفارش پروژه های خود با «خوشه چین» تماس بگیرید.

اشتراک گذاری:
برچسب ها: تحقیقات بازاریابیخوشه چینعلیرضا داداشیمدیریت و بازاریابی و فروش
در تلگرام
کانال ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
قدیمی تر سکوت سازمانی و رابطه اش با سرخوردگی کارکنان
جدیدتر دام انباشت اطلاعات

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
دسته‌ها
  • پادکست
  • مقالات
  • مقالات آکادمیک
  • مقاله بازاریابی
  • مقاله فروش
  • مقاله کسب و کار
نوشته‌های تازه
  • دام انباشت اطلاعات
  • تحقیقات بازاریابی چیست و به چه کار می آید؟
  • سکوت سازمانی و رابطه اش با سرخوردگی کارکنان
  • شناخت مفهوم و راهکارهای مدیریت «استرس» در فروشندگان
  • خریدن یا نخریدن؛ مسأله این است.
درباره خوشه چین
  • ارائه دهنده خدمات مشاوره، آموزش، تحقیقات بازار
  • پذیرنده پروژه های شرکتها، موسسات و سازمانها
  •  آماده مشارکت و همکاری جهت انجام پروژه های مشترک
  • تهران، خیابان طالقانی، حدفاصل ولیعصر(عج) و حافظ، غفارزاده
  • 09108178992
  • info@khoushehcheen.ir
دسترسی ها
  • حساب کاربری من

تمام حقوق این سایت به گروه خوشه چین به سرپرستی علیرضا داداشی تعلق دارد.

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت