تحقیقات بازاریابی چیست و به چه کار می آید؟
1- مقدمه:
تحقیقات بازاریابی یکی از گیراترین و جذاب ترین جنبه های بازاریابی است.
یکی از اهداف اصلی بازاریابی، شناسایی و سپس برآورده ساختن نیازهای گروه های مختلف مشتریان است. این گروه های مختلف شامل: مصرف کنندگان، کارکنان، اعضای شبکه توزیع، شرکتهای تحقیقات بازار است.
بدین منظور مدیران بازاریابی نیازمند اطلاعاتی درباره گروه های مختلف مشتریان، رقبا، و سایر عوامل هستند.
در سالهای اخیر، اطلاعات به جا و بهنگام بازار ارزشمندتر از قبل شده است. سرعت ورود محصولات جدید به بازار، رقبای بین المللی و محلی، افزایش تقاضا و بالا رفتن نسبی آگاهی مشتریان، همگی منجر به اهمیت یافتن این نوع داده های بازار شده اند.
تحقیقات بازاریابی یکی از گیراترین و جذاب ترین جنبه های بازاریابی است. اطلاعات ارزشمندی برای شرکتها فراهم می آورد که همه فعالیتهای بازاریابی آنها را هدایت می کند …. تحقیقات بازاریابی انواع بنگاهها را در بر می گیرد و به تبع آن، فرصتهای شغلی گوناگونی فراهم می آورد.
2- تعریف:
تحقیقات بازاریابی عبارت است از شناسایی، گردآوری، تحلیل، انتشار و کاربرد سیستماتیک و علمی اطلاعاتی که برای بهبود تصمیم گیری های مرتبط با شناسایی و حل مسائل بازاریابی به کار می رود.
… تحقیقات بازاریابی سیتماتیک است یعنی می توان فرآیند آن را پیش بینی کرد. پروژه ی تحقیقات بازاریابی، برنامه ریزی و مستندسازی می شود. پایه ی علمی دارد و در آن داده ها گردآوری و تحلیل می شوند تا از آنها دستاوردی حاصل شود.
3- طبقه بندی:
سازمانها به دو دلیل در تحقیقات بازاریابی شرکت می کنند:
1- شناسایی مساله
2- حل مساله
3-1- تحقیقات شناسایی مساله:
- تحقیقات تخمین پتانسیل بازار
- تحقیقات سهم بازار
- تحقیقات تصویر ذهنی
- تحقیقات ویژگی های بازار
- پیش بینی تقاضای بازار
- روندهای آتی کسب و کار
3-2- تحقیقات حل مساله:
- تحقیقات بخش بندی بازار
- تحقیقات محصول
- تحقیقات قیمت گذاری
- تحقیقات تبلیغاتی
- شبکه توزیع
4- فرآیند تحقیقات بازاریابی:
فرآیند کلی شامل شش گام است. این گامها کلی هستند و می توان آن ها را برای تحقیق در هر یک از زمینه های عملیاتی (بازاریابی، حسابداری، مالی و …) استفاده کرد. این گامها عبارتند از:
- تعریف مساله پژوهش
- تدوین رویکردی برای مساله پژوهش
- تدوین طرح پژوهش
- اجرای عملیات میدانی یا گردآوری داده ها
- آماده سازی و تجزیه و تحلیل داده ها
- آماده سازی و ارائه گزارش
نهایتاً، وظیفه ی تحقیقات بازاریابی، ارزیابی اطلاعاتی و در اختیار نهادن اطلاعات معتبر، پایا و تازه به مدیریت برای کمک به تصمیم گیری های بازاریابی است.
این نوشته برگرفته از فصل اول کتاب تحقیقات بازاریابی نوشته پروفسور نارش مالهوترا است که توسط آقای دکتر کامبیز حیدرزاده و خانم دکتر بهار تیمورپور ترجمه و توسط انتشارات مهربان روانه ی بازار نشر شده است.
شما که حتما به تحقیقات با کیفیت و دقیق اهمیت می دهید، برای تعیین وقت و ثبت سفارش پروژه های خود با «خوشه چین» تماس بگیرید.
دیدگاهتان را بنویسید