راهنمای کارایی و بهره وری برای صاحبان کسب و کارهای کوچک
در جریان هستید که چند وقتی است مقالاتی برای نشریه الکترونیکی «بهره ور شو» می نویسم.
قبل تر مقاله اول را اینجا در اختیارتان گذاشته ام، حالا هم متن مقاله دوم و لینک دسترسی به هر دو مقاله را تقدیم می کنم.
لینک شماره دوم نشریه – مقاله اول من: دومین شماره ماهنامه بهره ور شو
لینک مقاله اول در خوشه چین: بهره وری بازاریابی چیست؟ معیارهای آن کدامند؟
لینک شماره سوم نشریه – مقاله دوم من: سومین شماره ماهنامه بهره ور شو
مقدمه:
در این نوشته کوتاه قصد دارم چند نکته کاربردی برای افزایش کارایی و بهره وری و ارتقاء کسب و کارهای کوچک را در اختیار شما قرار دهم.
1-تعادل بین کار و زندگی:
راهکارهایی برای دستیابی به هماهنگی در زندگی شخصی و حرفه ای وجود دارد.
حفظ تعادل بین کار و زندگی، برای رفاه کلی و کارایی و رسیدن به بهره وری پایدار بسیار مهم است.
برای این کار، می توانید این استراتژی ها را در نظر بگیرید:
1-1-مرزها را تعیین کنید.
بین کار و زندگی شخصی خود مرزهای مشخصی تعیین کنید.
ساعات کاری مشخصی را تعریف کنید و متعهد شوید که در ساعات غیر کاری برای شارژ مجدد و گذراندن وقت با عزیزان کار را قطع کنید.
2-1-تفویض اختیار و برون سپاری کنید.
بخشی از وظایف خود را به کارکنان توانا، متخصص و کارآزموده و مورد اعتماد خود محول کنید.
همیشه کارهایی پیدا می شوند که دیگران بتوانند از عهده انجامش بربیایند؛ یا در تیم خودتان، یا جایی بیرون از تیم تان (برون سپاری).
این کار زمان شما را آزاد می کند و به شما امکان می دهد بر روی وظایف با اولویت بالا و همچنین بر روی فعالیت های شخصی تمرکز کنید.
3-1-استراحت کنید.
به خودتان فرصت بدهید در طول روز بدون احساس گناه استراحت کنید و در فعالیت هایی که از آن لذت می برید شرکت کنید؛ چه خواندن کتاب باشد یا پیاده روی یا دنبال کردن یک سرگرمی.
این استراحت ها ذهن شما را جوان می کند و سلامت کلی را بهبود می بخشد.
2-توسعه شخصی:
یادگیری مستمر و افزایش مهارت حکم تقویت کننده در بهره وری شخصی را دارد.
برای یادگیری مستمر این راهبردها را در نظر بگیرید:
1-2-کتابها و نشریات صنف خود را بخوانید.
با مطالعه کتابها و نشریات مرتبط، از روندهای صنعت، استراتژیهای کسبوکار و توسعه شخصی مطلع خواهید شد.
این بینشهای ارزشمند میتوانند الهامبخش ایدههای جدید هم باشند و مهارتهای شما را افزایش دهند.
2-2-در کارگاه ها و وبینارها شرکت کنید.
در کارگاه ها، وبینارها یا کنفرانس های مرتبط با صنف خود شرکت کنید تا دانش و شبکه ارتباطی خود با متخصصان همفکر را گسترش دهید.
این رویدادها فرصت هایی برای یادگیری و رشد فراهم می کند.
3-2-به دنبال مربی باشید.
با متخصصان با تجربه در رشته فعالیت خود ارتباط برقرار کنید و به دنبال راهنما باشید.
راهنمایی و تخصص آنها میتواند بینشهای ارزشمندی را ارائه دهد و به شما کمک کند تا چالشها را بهطور مؤثرتری هدایت کنید.
3-جلسات موثر: استفاده حداکثری از جلسات
جلسات ممکن است زمان قابل توجهی را از شما بگیرد؛ ولی امید است با این نکات بتوانید جلسات را سازنده کنید:
1-3-اهداف روشن را تعیین کنید.
از قبل هدف و نتایج مورد نظر جلسه را مشخص کنید.
یک دستور کار مشخص داشته باشید و آن را با شرکت کنندگان به اشتراک بگذارید تا مطمئن شوید همه آماده و بر روی موضوع متمرکز هستند.
2-3-زمان جلسات را کوتاه کنید.
به دستور کاری جلسه پایبند باشید و از موازی کاری ها یا بحث های تکراری و غیر ضروری اجتناب کنید.
شرکت کنندگان را هم تشویق کنید که این موارد را رعایت کنند و از موضوع خارج نشوند.
3-3- موارد توافق شده را اطلاع رسانی و منظم پیگیری کنید.
موارد توافق شده توسط حاضران، تصمیمات اتخاذ شده و ضرب الاجل ها را در پایان جلسه به صورت خلاصه در صورتجلسه ای فیزیکی یا الکترونیکی ثبت و ضبط کنید.
برای اطمینان از مسئولیت پذیری و پیگیری، این یادداشت ها را با شرکت کنندگان و امضاء کنندگان به اشتراک بگذارید.
پیشرفت امور را در فواصل زمانی منظم ارزیابی کنید.
بخشهایی را که در آنها برتری دارید و آنجاها را که نیاز به بهبود دارند شناسایی کنید و استراتژی های توسعه خود را بر اساس آن تنظیم کنید.
1 Comment
Join the discussion and tell us your opinion.