ارزیابی عملکرد کارکنان در گونه های مختلف سازمان
ارزیابی عملکرد چیست؟
ارزیابی عملکرد کارکنان (Human Resources Performance Measurement) یا (Evaluation of employee performance) فرایندی است که به وسیله آن کار کارکنان در فواصلی معین و به طور رسمی، مورد بررسی و سنجش قرار میگیرد.
اشکال مختلف اجرای ارزیابی عملکرد:
این ارزیابی، در سازمان های مختلف با اهداف و به تبع آن، به اشکال مختلف صورت می پذیرد.
1- در سازمان های دولتی:
سازمانهای دولتی، عمده ی سازمان ها در کشور ما را شامل می شود. در این سازمانها، عموماً ارزیابی عملکرد کارکنان در حد یک «پُز مدیریتی» است. یعنی مانند موارد متعدد دیگری از جمله «اخذ استاندارد» ، «دریافت لوح های افتخار» گوناگون و رنگارنگ، «ایزو گرفتن» و «رتبه بندی» و …. ، «ارزیابی عملکرد» هم انجام می شود صرفاً با این هدف که مدیران دولتی بگویند ما هم ارزیابی عملکرد را انجام می دهیم.
2- در سازمان های با سازوکار «مدیریت علمی»:
ارزیابی عملکرد واقعاً برای این انجام می شود که عملکرد کارکنان ارزیابی شود.
3- در سازمان هایی که «مدیریت بر مبنای هدف»:
هدف و شکل اجرا کاملاً متفاوت است. یعنی یک معیار ثابت و معین ارزیابی برای افراد گوناگون وجود ندارد.
در چنین سازمان هایی، مسوولیت ها از ابتدا بر اساس توانایی های افراد و با توجه به اهداف سازمان واگذار می شوند. در زمان ارزیابی هم، عملکرد آن ها بر مبنای توانایی هایی که برای احراز آن پست و جایگاه داشته اند سنجیده می شوند.
تفاوت مهم دیگری هم بین روند ارزیابی این سازمان ها با سازمان های پیش گفته هست. در سازمان های اخیر، «عملکرد افراد در جهت تحقق اهداف» سنجیده می شود نه مثل سازمان های نوع اول که «ویژگی های شخصیتی» افراد را ارزیابی می کنند.
دیدگاهتان را بنویسید