بهره وری بازاریابی چیست؟ معیارهای آن کدامند؟
دوستان نشریه الکترونیکی «بهره ور شو» لطف کردند و درخواست کردند مقاله ای در خصوص بهره وری برای شان بنویسم که من هم مطلب زیر را تقدیم شان کردم.
امیدوارم این نوشته که در دومین شماره ماهنامه منتشر شده، مفید باشد و به کار شما عزیزان بیاید.
لینک نشریه: دومین شماره ماهنامه بهره ور شو
مقدمه:
بازاریابی اغلب با اطلاع رسانی، تحقیقات بازار و تبلیغات همراه است اما به ندرت با تجزیه و تحلیل بهره وری همراه است. آیا تا به حال به این فکر کرده اید که بازاریابی به تنهایی برای جذب مشتری و افزایش درآمد کافی است یا نه؟
اگر کمپین بازاریابی شما نیاز به اصلاح داشته باشد چه؟
اگر استراتژی بازاریابی به درستی اجرا نشود، از نظر درآمدهای کسب نشده و هزینه فرصت های از دست رفته ضرر قابل توجهی خواهید داشت. بنابراین، پیگیری کارآیی کمپین بازاریابی، که در واقع موضوع بهره وری بازاریابی است، ضرورت دارد.
بیایید کمی عمیقتر کاوش کنیم و بهرهوری بازاریابی، نحوه اندازهگیری آن و چگونگی بهبود آن را درک کنیم.
1- بهره وری بازاریابی چیست؟
نسخه ای قابل سنجش از عملکرد و کارایی یک کمپین بازاریابی است.
مثلاً، شما یک کمپین بازاریابی با هدف برندسازی از طریق رسانه های اجتماعی دارید.
به طور معمول، شما موفقیت کمپین را بر اساس چند عامل اندازه گیری می کنید، از جمله:
-
- تعداد افرادی که برندسازی شما را مشاهده کرده اند.
- تعداد کاربرانی که شما را دنبال کرده اند.
- تعداد اشتراکگذاریهایی که در شبکههای اجتماعی دریافت کرده اید.
اما هر کمپین بازاریابی بیش از یک هدف دست یافتنی دارد. بنابراین ضروری است که بازاریابان شاخص های کلیدی عملکرد، معیارهای رسانه های اجتماعی، نرخ بازگشت سرمایه(ROI) و بهره وری کلی را تجزیه و تحلیل کنند تا از میزان موفقیت هر یک از جنبه های کمپین خود مطلع شوند.
2- معیارهای اندازه گیری بهره وری بازاریابی
اصطلاح «آنچه اندازهگیری میشود، مدیریت میشود» در اینجا صادق است.
بازاریابی چهار جزء اساسی دارد که کل معیارهای بهره وری حول آن می چرخد:
-
- ورودی (شامل محتوا، بک لینک ها و ترافیک در صفحه وب)
- خروجی (شامل درآمد، سهم رسانه های اجتماعی و سرنخ ها)
- کیفیت (دارای تعامل، نرخ تبدیل و ارزش طول عمر مشتری)
- هزینه (شامل هزینه استخدام، هزینه جذب مشتری و هزینه ابزار)
لزوماً این گونه نیست که داده های کمی مانند فروش و بازده به تنهایی قادر به نشان دادن ارزش واقعی سازمان باشند. اندازه گیری جنبه های گوناگون بهره وری و پاسخگویی به این قبیل سؤالات هم ضروری است:
-
- آیا مخاطب درستی را هدف قرار می دهم؟
- آیا من تبدیل های مورد نظر را دریافت می کنم؟
- آیا بازگشت سرمایه (ROI) من به اندازه کافی قوی است؟
- و سایر معیارهای بازاریابی مولد که بسته به زمینه تجاری خاص، دامنه شرکت، مدل کسب و کار، مرحله رشد شرکت و شرایط بازار می خواهید اندازه گیری کنید.
با این حال، برخی از معیارهای استاندارد هم هستند که میتوانید به عنوان معیارهای بهرهوری بهصورت تک تک یا تجمعی از آنها استفاده کنید تا دیدی جامعتر از کمپین بازاریابی خود داشته باشید.
معیارهایی نظیر:
-
- تولید سرنخ از کاربران ارگانیک
- کل ترافیک وب سایت
- گزارش های خدمات مشتری
- هزینه بازاریابی به ازای هر سرنخ
- نرخ حفظ مشتری
- بازگشت سرمایه گذاری
- رتبه بندی کلمات کلیدی SEO
3- عواملی که بر ردیابی بهره وری بازاریابی تأثیر می گذارند
ردیابی بهره وری 100٪ ضروری است، اما نظارت بر توانایی ردیابی بهره وری نیز مهم است. و اگر فکر می کنید نظارت بر بهره وری بازاریابی ساده است یا یک استراتژی ثابت و مداوم برای همه کمپین ها وجود دارد، در اشتباهید.
عوامل مختلفی میتوانند بر اندازهگیری بهرهوری تأثیر بگذارند، از جمله تغییرات جمعیتی، تأخیر در دریافت تأییدیهها، وضع مقررات قانونی جدید و تغییر در الگوها یا رفتار خرید مشتری.
گرچه عوامل خارجی غیرقابل پیش بینی هستند، ولی باید گفت خوشبختانه چندان قابل توجه نیستند.
آنچه از بهره وری که ذاتا در هر موقعیتی حیاتی باقی می ماند زمان و مدل کسب و کار است. به عنوان مثال، اگر یک کسب و کار فصلی دارید، باید منتظر بمانید تا فصل فعال به پایان برسد و تنها در این صورت است که می توانید معیارها را اندازه گیری کنید.
4- مزایای بهینه سازی بهره وری بازاریابی
تعریف ساده بهینهسازی روند بهرهوری عبارت است از ردیابی راههایی که کسبوکار شما از آن برای ایجاد تغییرات استفاده میکند.
فرض کنید باید مشکلی را برطرف کنید و دو گزینه دارید:
- خودتان مشکل را حدس بزنید و سپس آن را برطرف کنید.
- کسی مشکل را به شما می گوید و سپس تمام وقت خود را برای رفع آن صرف می کنید.
کدام یک را ترجیح می دهید؟ به احتمال زیاد گزینه 2، انتخاب شماست.
بهینه سازی کمپین های بازاریابی نیز همین کار را انجام می دهد. شما را از حدس و گمان و تصور خارج می کنند، منطقه بروز مشکل را برای شما شناسایی می کنند و به شما امکان می دهند کاملاً روی رفع آن تمرکز کنید.
بهینهسازی نه تنها بینشهای عملی را ارائه میکند، بلکه با نشان دادن آنچه هست و آنچه باید باشد، بازگشت سرمایه را بهبود میبخشد.
5- هفت راه برای افزایش بهره وری بازاریابی
با استفاده از داشبوردهای بازاریابی موثر، میتوانید مواردی مانند فرصتهای رشد جدید و بازگشت سرمایه را افزایش دهید و همچنین دید واضحی از فرصتهای سرمایهگذاری خوب، شیوه افزایش مشتریان بالقوه و حفظ مشتریان عالی فعلی بهدست آورید.
راه های زیادی برای افزایش بهره وری بازاریابی وجود دارد، اما ما هفت استراتژی را انتخاب کرده ایم:
5-1- اتوماسیون را گسترش دهید.
آیا تا به حال در مورد کار دقیق تر، نه سخت تر شنیده اید؟
اتوماسیون را تا آنجا که ممکن است گسترش بدهید تا کارهای تکراری که نیازی به کمک انسانی ندارند را حذف کنید. به عنوان مثال، برنامه ریزی جلسات و پست های رسانه های اجتماعی. به این ترتیب می توانید محتوای مرتبط را در کانال های مختلف به مخاطبان خود نشان دهید. اگر یک شبکه اجتماعی کانال ترجیحی شماست، ابتدا بازدیدها را برای افزایش دسترسی به برند و ایجاد ترافیک برای صفحه خود دریافت کنید.
این مقدمه نگاه کردن به تصویری بزرگتر در دراز مدت است که به دنبال آن زمان و تلاش خود را به چیزی سازنده تر اختصاص می دهید. برنامه اقدام پیشنهادی شامل فهرست کردن تمام فعالیتها و تفکیک و تمرکز بر روی آنهایی است که میتوانید انجام دهید، و تفویض اختیار یا خودکارسازی سایر فعالیتها.
5-2- با شلوغی دیجیتال خداحافظی کنید.
آیا تا به حال سعی کرده اید نامه های مهم را جستجو کنید اما در میان حجم گسترده نامه های دریافتی به کمک نیاز پیدا کنید؟ اگر بله، وقت آن رسیده است که به هم ریختگی دیجیتال را سازماندهی و پاکسازی کنید. البته، جستجوهای 2-3 دقیقه اهمیت زیادی ندارند، اما در مجموع مهم هستند!
چند زمینه رایج برای به حداقل رساندن بهم ریختگی دیجیتال به شرح زیر است:
- پوشه های اضافی
با تخصیص نامهای مرتبط به پوشههایی که هنوز «پوشه جدید» نام دارند، شروع کنید. همچنین، پوشه هایی را که چیزی در آنها ذخیره نشده است حذف کنید. هدف اساسی ایجاد یک ساختار پوشه خوب است که در آن برای هر نوع خاصی از سند، یک پوشه خاص تعیین شده است.
- خبرنامه ها
ممکن است شخصی به حذف خبرنامه های ناخواسته فکر کند، اما یک راه حل بهتر و طولانی مدت لغو اشتراک خبرنامه هایی است که دیگر برای شما مهم نیستند. اما هنگام ارسال ایمیل های خبرنامه برای مخاطبان خود، باید اطمینان حاصل کنید که آنها را اسپم نمی کنید و کسی از دامنه ایمیل شما سوء استفاده نمی کند.
- اطلاعات تماس اشتباه
اطلاعات تماس قدیمی را با مخاطبین فعال فعلی به روز کنید و مخاطبینی را که دیگر به آنها نیاز ندارید حذف کنید. این به بازیابی کارآمد توسط اعضای تیم کمک می کند.
برای سادهتر کردن این فرآیند، یک کارت ویزیت دیجیتال برای ویرایش آسان شمارههای تماس و تغییر نام ادغام کنید.
5-3- منابعی را درگیر کنید که کارآمدتر هستند.
با پیشرفتهای تکنولوژیکی، برنامهها و نرمافزارهایی که سریعتر عمل میکنند و وظایف را سادهتر میکنند، به آسانی در دسترس هستند. توصیه می کنیم از این منابع برای افزایش اثربخشی و در عین حال کاهش زمان بارگذاری ورودی استفاده کنید.
به عنوان مثال، می توانید یک جدول زمانی برای همه اهداف خود تعیین کنید و با استفاده از آن، کل تیم را در یک راستا نگه دارید. وقتی کارها کامل می شوند، پیشرفت را خودکار می کند و امکان نمایش جدول زمانی، نمای پرنده از همه پروژه های شما را فراهم می کند.
5-4- اهداف خود را به صورت استراتژیک تعیین کنید.
بهره وری مستقیماً با هدف بازاریابی ارتباط دارد. ممکن است کمپین بازاریابی شما فوق العاده فعال باشد، اما بهره وری ناچیز است. اغلب، هدف به قدری غیر واقعی و دست نیافتنی است که مهم نیست که تیم بازاریابی شما چقدر سخت کار می کند، بهره وری در گودال است. 37 درصد از پروژه ها به دلیل نداشتن اهداف و اهداف مشخص با شکست مواجه می شوند.
نکته کلیدی این است که با تعیین اهداف مشخص و قابل دستیابی، برنامه بازاریابی را ضد گلوله کنید.
5-5- تخصیص مجدد منابع انسانی
گروه بندی مجدد افراد یا تیم ها برای تقویت هم افزایی گزینه عاقلانه دیگری برای بهبود بهره وری بدون تحمیل هزینه های اضافی است.
به عنوان مثال، A یک طراح گرافیک است که در حال حاضر به پروژه ای اختصاص داده شده است که در آن بیکار می نشیند. B یک مدیر محتوا است که همچنین تنبل است و با تیم دیگری در پروژه ای متفاوت کار می کند. نیازمند تهیه بروشور برای یک پروژه جدید به سراغ شما می آید. تشکیل تیم A و B برای شرایط جدید به جای استخدام افراد ناشناس مسیر اقدامی رو به بهبود بهره وری است.
5-6- از منحنی یادگیری استفاده کنید.
اثر منحنی یادگیری، که بهرهوری را با تجربه پیوند میدهد، میتواند برای افزایش بهرهوری بازاریابی مورد استفاده قرار گیرد. به عبارت ساده تر، مهارت و بهره وری کارگران با کسب تجربه بیشتر در انجام یک کار خاص به طور مکرر افزایش می یابد.
از منحنی یادگیری برای بهبود بهره وری در بازاریابی استفاده کنید. از تغییرات زمینه ای در نیروی کار جلوگیری کنید و کارمندان باتجربه را تشویق کنید تا ابتکار عمل را برای افزایش کمپین های بازاریابی شما به کار گیرند.
5-7- مدیریت زمان کارآمد
کمپین بازاریابی شما جنبه های مختلفی دارد که باید از آنها مراقبت کنید و به راحتی ممکن است غرق در این همه جابجایی شوید. قانون کلی در اینجا برنامه ریزی است. یک برنامه مدیریت زمان استراتژیک که جدول زمانی فعالیت های مختلف را تبیین می کند، نتایج بهتری را ممکن می سازد. و چندین تحقیق در طول این دوره تأیید کرده است که برای تولید بیشتر، ابتدا باید کارهای چالش برانگیزتر را تکمیل کنید.
بنابراین، برنامه مدیریت زمان مذکور باید ابتدا وظایف پیچیده و سپس ساده تر را ردیف کند.
علاوه بر این، مدیریت گردش کار با استفاده از ابزار مدیریت پروژه که ارتباطات و همکاری را یکپارچه، ساده و خودکار می کند، بهره وری بازاریابی را بهبود می بخشد.
6- نتیجه:
«بهره وری بازاریابی» سنگ بنای یک کمپین موفق است. ردیابی آن به اندازه بازاریابی بسیار مهم است.
ردیابی بهره وری بازاریابی به شما امکان می دهد ببینید کدام استراتژی برای شما خوب کار می کند و کدام خوب نیست. بنابراین به شناسایی تنگناها و خلاص شدن از شر آنها کمک می کند. این فقط به این نیست که آیا می توانید کار را سریعتر به پایان برسانید یا نه، بلکه این است که چقدر به هدف تعیین شده و نتیجه واقعی کار نزدیک هستید.
حتی آگاه ترین و با تجربه ترین بازاریاب ها نیز با موانع بهره وری مواجه هستند.
با این حال، با نمونههای معیارهای بهرهوری که در بالا مورد بحث قرار گرفت، میتوانید به سرعت بهرهوری بازاریابی خود را بهبود بخشید، فرصتها را بهینه کنید و ROI خوب را تضمین کنید.
شما که حتما به بهره وری کسب و کار خود اهمیت می دهید،
برای تعیین وقت مشاوره با «گروه مشاوره، آموزش و تحقیقات بازار خوشه چین» تماس بگیرید.
1 Comment
Join the discussion and tell us your opinion.